tisdag 7 juli 2009

Bugar och tackar Per Sörman

"Jag är spelman jag ska spela, på gravöl pch på dans, och i rök från hundra milor ska jag sjunga som besatt. O när kvällens röda brand, ska jag stå upp med min fiol... och spela tills ert öga lyser hett som kvällens sol."


På en dörr i Nora en regning söndag fann vi reklam för detta evenemang. Har alltid sjungit och känner ofta att visan är en bortglömd konstart. Dan Andersson Sällskapet och några lokala spelemän hade arrangerat detta. 200 personer hade tagit sig till gamla Dalkarlsbergs folketspark. Programet var ganska intetsägande i början... men sedan kom Per Sörman...
Vilken underhållare. Han talade och sjöng visslade och spelade på consertina och gitarr, men också ett bejublat nummer, där han avslutade med ett solo på skedar....Han tog oss med på en vandring i Dan Anderssons kölvatten. Berättade levande och full av energi om visdiktarens korta liv. Dan Andersson dog av förgiftning. Man hade "avlusat" rummet hans på hotellet och inte vädrat ut ordentligt. Han dog endast 32 år gammal. Men hans visor och dikter lever kvar... Per Sörman gjorde honom levande och gav en av det bästa föreställningarna jag någonsin sett. "till min syster", " omkring tiggaren från louossa" och "spelmannen" och naturligtvis många fler. OH, vilken man..... När den dryga timmen av hans föreställninga var slut avtackades han med ståeende ovationer.


3 kommentarer:

Viola sa...

Visst är det underbart när man får uppleva något sådant, ett minne som alltid kommer att finnas kvar, ha en fin dag, kram

Erika sa...

Visst är det kul när man hittar på någon helt oväntad pärla :-)
Tänkte bara berätta att Sten (som numer heter Murre) har fått ett nytt permanent hem med människor som älskar honom och två kattkompisar.
Kolla in hans alldeles egna blogg!

http://jourhemsbloggen.egetforum.se/blog/

Stor kram!

Anonym sa...

I am so jealous and cannot wait for you to come home! smekmånaden är klart! :)

I miss you and love your blog header! You must help me so I can move to blogger, too!