lördag 8 mars 2014

Vår alldeles egna dag i dag tjejer.....

För mig är det stort med internationella kvinnodagen den 8 mars!
Får mig att känna att jag inte är alena, utan en del av en stor gemenskap.
Många ifrågasätter dess existerande....
men om det nu är så viktigt med kanelbullens, tulpanens och semlans dag, förstår jag inte varför kvinnorna inte kan ha en egen dag.... Varför är det så provocerande?
Så länge 364 dagar om året tillfaller männen.... så kan väl vi för sjutton få ha vår dag.... Så länge det finns en enda unge på vårt klot som förnekas att bli det hen vill, p.g.a. religion, etnicitet eller andra förlegade anledningar..... så ska vi kämpa.
Uppfostra dina döttrar till att tro på sig själv och känna att hon kan det hon vill... Uppfostra dina söner att bli de män som vi vill att våra döttrar ska kunna leva tillsammans med.
Gläds åt varandras lycka och finns där för varandra när det går åt pipsvängen!

Det största enligt mig som hänt det senare åren är http://rattviseformedlingen.se/ En fantastisk rörelse!
Gör ett besök på deras sida..... Det här är guld....

Kom ihåg att det var först 1921 vi i sverige fick kvinnlig rösträtt... inte ens hundra år sedan....

Nu slåss kvinnorna i sjukvården för sina löner.... Barnmorskor massuppsäger sig i protest mot deras usla löner... Kvinliga ingengörer får  i snitt 750kr mindre i ingångslön... Kvinnor får mindre pensioner,för vi fastnat i  deltidsfällor.....
Varför hör man inte någon säga att tiden vi stannar hemma med våra små borde vara pensionsgrundande....

Åh.åh, åh, tjejer...... jag älskar er!..... Blogger vill inte på bildsidan..... så det fina fotot på franska sufragetter får vänta...... 



Inga kommentarer: