tisdag 18 maj 2010

Kungsängsliljan.....igen och igen och...en häger.

Det är svår att ta bra bilder i motljus, med digitalkamera.. men klicka och se.. En häger vandrar längs fårorna på åkern. Maffigt eller hur?
Det här är ett "Uppsaleienskt" fenomen. Strax utanför Uppsala finns ett gigantiskt fält där det växer tusentals med Kungsängsliljor. Det går som en löpeld från Uppsalaradion och tidningar att... nu minsann blommar kungsängsliljorna. Då är det bara att sätta sig i bilen och åka. För det är en njutning att stå där och se på alla små rutiga underverk. Klicka på bilden collaget så ni verkligen ser...
Satt ute i solen och sydde igår... fick årets första solbränna... Men vad det svider gott.. Ska bli skönt att få lite färg på min bleka lekamen... Man känner sig liksom lite piggare då... och så är det roligare att ge sig ut och prova lite sommarkläder... I morgon/torsdag ska jag bege mig ut och shoppa lite sommarkläder och skor. Har rekat lite och Kapp-Ahl har mycket snyggt.
Nu ska jag ta mig en rask promenad... Det är varmt nu... kram Jeanette

5 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

När vi flyttade in i huset i november fick jag kungängsliljor av svärmor. Så nu sitter dom i rabatten och jag hoppas dom kommer upp igen nästa år. Hade inte missat själva Krusenberg utan bara att det låg en liten butik där. Bor själv utnför Uppsala men mot Alunda hållet. Ha en skön dag ! Nilla

Lisas torp sa...

Så häftigt med hägern där i åkern!
Jodå, man ser den ju tydligt!

Ja, Kungsängsliljan är väl dessutom Upplands landskapsblomma?
Så fantastiskt med hela fält av dem!
Jag har några få i min trädgård och är jättestolt!

Lycka till med shoppandet!
Kram
Lisa

Les Cotrions sa...

Beautiful photos Jeanette!!! It's so nice contemplating nature in this season and a bit of suntan is just perfect for wearing new Summer clothes!!!
Big hugs!
Vale

Elsa och Helena sa...

Ja, jag ser Hägern...den syns ju riktigt bra! Tack för information om porslinet Krasse, jättekul att lära sig mer!
Vackert med Kungsängsliljorna.

KRAM Helena

Viola sa...

Här är en till som skulle behöva bege sig till samma butik, men ännu har jag inte hittat någon lucka för detta..:D hoppas dagen din varit bra, vi har haft underbart väder, kram