torsdag 2 juli 2009

Ödmjukt tackar jag för årets fantastiska blomning.




Värmen har tagit hårt på pionerna. Nu börjar kronbladen singla mot marken. Men denna enorma blomsterprakt, gömmer jag i en vrå i mitt hjärta och sinne för att ta fram när vintern har ett stadigt grepp om naturen.
Nu står den stora Schesminen i full blom och doftar underbart starkt... klätterrosen är full med hallonröda rosor och under den står ett enormt fång med lavendel... snart dags att skörda.
Nästsista dagen på jobbet...... Värmen tar hårt på en sliten servitris också.
Dessa dagar har vi haft en 35-40 grader på uteserveringen..... Är totalt utpumpad när jag landar på eftermiddagen i trädgården... Återhämtar mig med hjälp av blommorna och en härlig karaff med iskallt vatten.
Jag har fått ett gammalt parasoll från jobbet... Har tillbringat några kvällar vid symaskinen. Har använt en gammal, vit duk med brokadmönster och satt spets på nederkanten. Ett litet pyssel... men det blev faktiskt helt ok.... kommer bilder på det så småningom.Nej nu väntar frukost och en god kopp kaffe. Tack för alla härliga ord om min blogg och blåa dukning... det värmer må ni tro Ha en riktigt härlig dag i sommarsverige. Jeanette

7 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Ja det er et vakkert syn når peonen blomstrer... den blomstrer her også... har en rød og en rosa...

Vakkert....
nyt deilige sommer dager...
Klem Kerstin

Viola sa...

God morgon, det är samma här med de vackra pionerna..en del sjunger på sita versen och visst har värmen skyndat på...men man får ju spara sina bilder till grå november..

Hoppas nu att du får ledigt snart..kan inte vara lätt och jobba i den värmen och så ser jag fram emot det spännande pysslet, ha en bra dag, KRAM

Les Cotrions sa...

Oh my God! Your peonies are a miracle!!! It's very hot here too, but we are used to have these temperatures during the Summer!
Enjoy your stunning flowers...I'm a bit gelous...
Warm greetings
Vale

Karin Lindström sa...

Hej Jeanette!

Nu läste jag din kommentar om er hantverksresa. Det låter verkligen jätteskoj. Härligt att göra en sån grej ett helt gäng. Klicka på min länk till bloggen om vår mässa. Där kan du se datum för julmässa och kontaktnamn till arrangörerna. Jag hoppas naturligtvis att det kommer att bli något stort av denna. Det finns inte riktigt några såna händelser häromkring. Uppåt och neråt i landet är de lite mer aktiva känns det som.

Stackars dig som jobbar så i denna värmen. Jag kan bara säga att jag kände mig helt färdig på marknadsdagen. Då stod jag i solen från åtta till fyra. Mycket vatten gick det åt.

Pionbilderna är helt fantastiska. Det bästa med bloggen är att man har dokumenterat sina bästa stunder och kan gå tillbaka sen i "eländet", typ 1 plus och snålblåst!

Kram på dig och hör gärna av dig om du undrar mer om marknaden.

Karin

Lantliv sa...

Jobbar du som servitris..vad kul..kan sakna det ibland..
Jobbade i Stockholm på olika krogar under 16 års tid..De sista åren i Stockholm arbetade jag på en restaurang som ligger invid kajen vid stadshuset..Mysigt var det...Pionerna ja de är så gott som utblommade men har mycket kvar än i rabatterna som ska slå ut..
Ha det så gott,
Kram Anne-Lee

STENLYCKA sa...

Förstår att det känns tufft att arbeta i den värmen. Men nu har du inte långt kvar till en skön semester.
Mina älskade pioner fick sig en ordentlig omgång när det haglade, ser inte alls roliga ut längre.
Lavendel är också på gång och så alla rosor som kommer.
Skall bli spännande att se ditt parasoll.
Ha det så bra imorgon.
Kram

Handplockat sa...

Hej hopp
det kan ju vara hur mysigt som helst att sitta i en husvagn när det regnar... men jag hoppas det bara är en vräka ur sig skur så ni får semestra i sol annars =)

mums vad jag njuter av dina pionbilder

ha det bäst i husvagnen