måndag 27 april 2009

Tips på bra laxrecept....







Efter två helt ljuvliga dagar i trädgården med ansning och flytt och delning av perenner , cykeltur och motionsrunda i elljusspåret och mycket god mat... är jag redo för en ny arbetsvecka...
Till denna min egna laxrätt
behöver Du.... Lax gärna i portionsbitar
Nyrostade sesamfrön, rostas i torr panna....
Santa Marias Teriyakisås.
Vitlökssmör gjort på Bredgott med havssalt/ eller en kall sås gjord på Wasabi och kesella /yoghurt.
Klyftad potatis i ugn
Marinera den frusna laxen med teriyakisåsen och rikligt med sesamfrön.
lägg ett finmaskigt nät på grillen, laxen grillas när den är tinad, ca tre till fyra minuter på varje sida....
Gör i förväg potatis i ugnen, jag kryddar med repad citrontimjan, flingsalt och citronolja (raps eller solros, inte olivolja den blir besk i stark värme) Tar ca en timme, lägg i folie och håll varmt på grillen.... Vitlökssmöret gör jag direkt i förpackningen med bregott, tillsätter finhackad eller pressad vitlök, mosar runt och lägger i frysen.
Som sallad använder jag en färdigt skuren blandsallad med ruccola. tillsätter små rumstempererade körsbärstomater delade tvärs över magen....och urgröpt, månskurna gurkbitar... toppas med lite balsamvinäger och flingsalt.... alternativ till kryddsmöret är att göra en kall sås på Wasabi på tub och kesella. Ha extra Teryakisås och sesamfrön till servering....
Gör det här tjejer det är försvinnande gott. Avnjutes med ett gott bubblande vin.....






6 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jag har kopierat det och ska göra det så snart jag hinner det låter jättegott !!!
Är det fru bloggerskan själv med vinpavan i högsta hugg ???
Ha en fin vecka nu !!
Kraam !

Pysselpalatset sa...

Ja, rödmosig av Solen... vinet har jag inte smakat ännu Ler.....

Stenlycka sa...

Så trevligt du ser ut att ha det. Ja, det måste jag pröva låter jätte gott. Tack så mycket alltid kul med nya recept.
Ha det så gott!
KRAMAR

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Jeanette.
Tack för ditt stöd om dikten, kanske jag borde försöka skriva mer, det är bara det att jag är lite ordblind.
Du ser verkligen fin ut och det ser så härligt ut där du sitter, jag testar gärna receptet men vi är 5 i familjen så det blir lätt slentrian i köket.
I din blogg kommer man så nära och stort och fint och läsa för oss som egentligen behöver glasögon.
Är det du som målat tavlan som sticker fram bakom dig. Du är bra.
Jag ser gärna mer om du lägger ut något, det är kul att se, om du vill se något jag målat måste du skrolla dig ner i min blogg, det är som här man ser bara något hörn.
Det skulle vara kul att höra vad du tycker som konstnär.
Kram på dig.
Zara.

Viola sa...

Tack för ett härligt grillrecept, verkligen verkligen smaskigt, lilla servettringen kommer att få var med i veckans mix, kramen och hoppas din dag varit bra, här 25 gr och sol, lite konstigt i april...

Millas hem sa...

Hej!
Oj oj, det där lät ju riktigt gott!
Tycker också att den översta bilden på vasen och rostiga vattenkannan var supersöt!

Camilla